Selamat datang di Lombok - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Eline en Annika - WaarBenJij.nu Selamat datang di Lombok - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Eline en Annika - WaarBenJij.nu

Selamat datang di Lombok

Door: Eline en Annika

Blijf op de hoogte en volg Eline en Annika

06 Februari 2014 | Indonesië, Gili Air

Hoooi!

We zitten nu op Gili Air, Indonesie. Maaar voordat we over de avonturen in dit nieuwe land gaan vertellen, zullen we eerst al het moois van Thailand laten zien.

We waren gebleven bij Khao Sok National park. Wat een onwijs gave beleving was dat. We sliepen in floating rafts, ofwel houten hutjes boven op het meer. Om ons en het meer heen zat de jungle, waardoor we 's nachts gingen slapen met junglegeluiden. Het uitzicht vanaf ons hutje was magisch en het water was heerlijk om in te zwemmen. Toen we na een natte tocht in de longtailboot aankwamen, mochten we dan ook eerst even lekker een duik nemen. Na een uurtje kregen we wat te eten en vertrokken we naar de jungle. In de jungle wat hagedissen gezien en sporen op een boom, wat volgens de gids van een beer was. (Wij twijfelen nog steeds of deze wel echt waren haha). Het hoogtepunt van deze tocht was de Nam Ta Lu (of iets in die richting) cave. Wat kwamen onze zaklampen daar van pas! Het was pikkedonker en het rook er naar vleermuispoep haha. Op het plafond zaten dan ook een heeeeleboel vleermuizen. Op de helft van de cave werd het echt spannend, want hier kwam het water omhoog en moesten we door het water naar de andere kant van de cave komen haha. En hier zaten hele kleine gangetjes bij, en we zagen natuurlijk niet wat voor beesten er in het water konden zitten haha. Kortom, heel spannend maar ook heel tof. En gelukkig heeft onze Zwitserse vriend een onderwatercamera, waardoor dit avontuur ook vasteglegd is!

's avonds kregen we na het eten nog een nachtsafari op het water in de longtailboot, waarbij we een " big beautifull bird" zagen, een hornbill, en heel veel vuurvliegjes. En laten we vooral de bizar mooie sterrenhemel niet vergeten. De volgende ochtend moesten we vroeg uit de veren voor een ochtendsafari. Hier hebben we weer een "big beautifull bird" gezien en een hoop apen. Na het onbijt, een heerlijk bananenpannekoekje, gingen we weer op stap. Naar een andere grot dit keer. Het leek in eerste instantie allemaal een beetje hetzelfde, heel donker met vleermuizen en vleermuizenpoep. Tot we helemaal aan het einde waren en dezelfde weg weer terug moesten. De gids scheen voor de grap eens op het lage plafond waar we net onderdoor waren gelopen, en nu weer onderdoor moesten. Deze zat vol met alle soorten en maten smerige spinnen. Wij hebben in ieder geval weer een angst overwonnen!

Toen onze excursie voorbij was zijn wij meteen door gegaan naar Krabi. We hadden een minivan geregeld, die ons in twee uur naar krabi zou brengen. Wat een leugen was dat haha. Hij is namelijk eerst helemaal naar het noorden van Khao Sok gereden om een paar mensen af te zetten, waardoor we daarna weer dubbel zo lang terug moesten rijden naar het zuiden. We hebben in totaal ongeveer 4 uur in die bus gezeten, met een chauffeur die niet zoveel gaf om verkeersregels. We zijn weer een bijna-dood-ervaring rijker hehe. In Krabi hadden we een onwijs goedkope kamer, met echt niks erin. Maar prima voor een nachtje.

De dag krabi was niet heel boeiend. Het is een schattig ontoeristisch stadje, that's it. Ook worden de winkeltjes overvallen door apen hehehe. 's Middags vertrokken we direct naar Koh Lanta. Een klein eiland waar ook niet heel veel te beleven is. Je kan er wel heel mooi duiken en snorkelen, dus boekten we een snorkeltocht. 's Avonds hebben we trouwens een bizaaaar lekkere hamburger gegeten. Ze hadden zelfs gewone frietsaus!! (Vooral met de saus was Annika heel gelukkig.)

De ochtend van onze snorkeltocht waren we wel nog even flink in de stress. We hadden de dag ervoor een beetje rondgereden op onze gehuurde scootertjes, en een van de scooters was opeens weg. We wilden de scooters de avond ervoor al inleveren voor half 11 (Want tot zo laat zou de verhuurder open zijn), maar ze was er niet. Dus we waren natuurlijk extra pissig. Uiteindelijk bleek de man van ons hostel de vrouw te kennen en heeft hij haar gebeld. Had ze de scooter zelf al weggehaald! Gek mens. Maar gelukkig konden we toen wel met een gerust hart op stap. De snorkeltocht was oke, we kregen helaas een beetje weinig snorkeltijd haha. Maar de zee, eilanden en stranden waren erg mooi. Bovendien kregen we een goede lunch, die 'niet spicy' zou zijn. Yeah right haha.

De volgende dag lieten we Anthony (de Zwitser) alleen achter, omdat hij wilde duiken in Ko Lanta en wij niet. We vertrokken vast naar Koh Phi Phi. Even lekker een dagje samen met heel veel Nederlands gepraat haha. Koh Phi Phi was mooi en leuk, maar heel toeristisch. Veel toeristen die ook alleen maar komen op te partyen. Eerste dagje hebben we lekker rustig aangedaan en genoten van een hele mooi sunset. Hierna kwam er een coole vuurshow. De volgende dag zijn we 321 treden opgelopen en een heel schuin extra stuk, voor een viewpoint. Je zag heel mooi het hele eiland. We hebben een snorkeltocht geboekt voor de volgende dag en zijn 's avonds naar een strandfeest gegaan.

Na een heel kort nachtje moesten we klaar staan om te gaan snorkelen. Met een longtailboot gingen we weer op stap. We zijn naar Bamboo Island geweest. Dit was echt hel allermooiste (onbewoonde) eiland wat we ooit gezien hadden. Wit strand, blauwe zee, paradise. We vervolgden onze trip naar Mosquito Island, waar het snorkelen wel heel tof was. 's avonds dachten we dat het lekker was om italiaans te gaan eten. Naast dat de pasta's niet echt lekker waren, zijn we er ook lekker ziek van geworden die nacht. De volgende dag hadden zelfs Eline en Annika geen zin in eten, dan is het goed mis hehe. We besloten een dagje langer uit te zieken en de volgende dag pas naar Phuket te gaan.

We vlogen de volgende dag van Phuket naar Kuala Lumpur. We hebben vervolgens op Kuala Lumpur onze vlucht naar Lombok geboekt. Na een nachtje op Kuala Lumpur airport begon ons nieuwe avontuur, Indonesie!!

Toen we in Lombok aankwamen merkten we op het vliegveld al dat de Indo's toch anders zijn dan de Thaise. Vriendelijker, dat sowieso, maar ook een stuk spraakzamer. Zo kreeg Eline meteen een kamer aangeboden van de Douaneambtenaar. Nice! haha. We zijn als eerst naar Kuta Lombok gegaan. Dit ligt aan het strand en is helemaal niet toeristisch. Heerlijk. We hebben in een schattig huisje geslapen, met warme douche en goddelijke bedden. We hebben onze slaap hier goed ingehaald! Het eten bevalt hier ook veel beter. Heerlijk nasi goreng, sate en gebakken banaan. We gaan ons hier wel vermaken!

Dag twee in Kuta hebben we weer een scooter gehuurd en zijn op pad gegaan. Verschrikkelijke wegen brachten ons naar het mooiste strand van Kuta, met echt zijdezacht zand. Ook hebben we hier in de regen gezwommen, het is natuurlijk wel het regenseizoen! Na Kuta zijn we naar Senggigi gegaan, waar we een tocht hebben gemaakt. We dachten dat we helemaal verkeerd gereden waren, maar uiteindelijk zaten we toch goed! Opeens waren we in monkeyforrest, met echt i789237892 apen. Hahah heel grappig maar toch ook wel eng. Je weet nooit wat ze doen! Gister zijn we naar Gili Air gegaan. Het eerste eiland van de Gili Islands. We hebben het in een uurtje helemaal rond gelopen en hebben prachtig weer. Regenseizoen, waar? We hoorden wel dat we geluk hebben, aangezien het de afgelopen dagen alleen maar geregend had. Strakjes gaan we snorkelen, want er schijnen hier heel veel schildpadden te zwemmen! We zijn benieuwd.

Morgen gaan we naar het volgende eiland, Gili Meno. Dit eiland is waarschijnlijk het rustigste van allemaal. Daarna gaan we naar Gili Trawangan. Dat eiland is juist het drukste. We zullen het meemaken! Na de Gili's gaan we door naar Bali en daarna reizen we door Java heen naar Jakarta!

Nu gaan we snorkelen!
Dikke kus van ons

• 06 Februari 2014 - 11:18

Janny En Piet Sommer:

Avontuur na avontuur!! En jullie genieten! Groetjes.

• 06 Februari 2014 - 12:42

Kees:

Geweldig meiden, schitterende verhalen en heel mooie foto's. Dapper van jullie om in dat diepe water door de grotten te lopen. Veel snorkelen leuk. Wil ik ook!!

• 06 Februari 2014 - 12:43

Saskia:

Leuk verslag! Leuke foto's! Het klinkt allemaal geweldig en ik vind jullie ontzettend stoer in die grotten!!!

xxx Sas

• 06 Februari 2014 - 18:21

Maaike:

Wat een leuk verhaal...ik zie het helemaal voor me en die bananenpannenkoek wil ik ook proeven ;-)
    - maar die grot hoef ik niet in !- Nog veel plezier!

• 06 Februari 2014 - 23:17

Vivian:

Volgens mij wordt het steeds leuker....Jullie zijn ook behoorlijk op elkaar ingespeeld en jullie zien er beiden stralend uit!

• 07 Februari 2014 - 10:43

Rosanne:

He meiden, wat een avonturen, het ziet er allemaal prachtig uit! Begint het 1/32e Chinees-Indonesische deel (zoiets ongeveer geloof ik) van je bloed al te stromen Eline?

• 09 Februari 2014 - 13:04

Lydia:

Hoi Annika en Eline,
    Wat een geweldige reis zijn jullie aan het maken zeg!
    Heel leuk om jullie verhalen te lezen.
    En wat een prachtige Hornbill hebben jullie gezien!